Het stadSZteam stelt een vraag over het aantal meldingen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het bijwerken van de arbeidsreglementen

Mondelinge en schriftelijke vraag over het verband tussen enerzijds het psychisch welzijn van het stadspersoneel van Scherpenheuvel-Zichem en het uitstel in het beheer van de lokale arbeidsreglementen en anderzijds het verzwakken van de positieve connectie tussen het stadsbestuur en haar personeel.

Welzijnsbevraging

Op de gemeenteraad van 20220324 heeft de VB-fractie een vraag gesteld over de welzijnsbevraging bij het stadspersoneel van Diest. Zij stelden dat er in 2021 niet minder dan 186 meldingen waren van grensoverschrijdend gedrag, waaronder pesterijen en zelfs geweld, binnen de diensten van de stad en het OCMW. Onze burgemeester antwoordde toen dat er voor Scherpenheuvel-Zichem 1 melding was van seksueel overschrijdend gedrag in 2021. Voor fysiek geweld, psychisch geweld of pesterijen werd geen enkele melding geregistreerd.

Deze wanverhouding van 1 tegenover 186 illustreert het dieperliggende probleem. Ofwel registreert Diest te veel, ofwel gebeurt dit in Scherpenheuvel-Zichem veel te weinig. Nadat we kennis konden nemen van de beschamende resultaten van de laatste bevraging over het psychisch welzijn van het stadspersoneel van Scherpenheuvel-Zichem, kunnen we met een hoge graad van zekerheid stellen dat ons stadsbestuur de problematiek te veel op zijn beloop laat.

Ook op de vraag wat de belangrijkste conclusies waren uit de vorige bevraging – wat de raadsleden zou toelaten om een inschatting te kunnen maken van de evolutie – en welke stappen al werden ondernomen om eventuele negatieve aspecten aan te pakken, kwam toen een nietszeggend antwoord.

Arbeidsreglementen

Wegkijken zorgt echter niet voor verbetering. Dat zien we ook in het beheer van de verschillende arbeidsreglementen. Tot 2016 werden deze reglementen zo goed als jaarlijks aangepast en goedgekeurd. Daarna viel het beheer grotendeels stil. In 2016 (voor de stad), in 2018 (voor het OCMW) en in 2022 (voor sommige stadsscholen) werden ze nog eens gecoördineerd. ‘Een volledige herziening van het arbeidsreglement is momenteel in voorbereiding’, was in maart 2022 het antwoord. Meer dan een jaar later zien we nog geen merkbare vooruitgang.

Laattijdig invoeren van een klokkenluidersregeling

In het licht van een symptomatisch gebrek aan aandacht voor het degelijk opvolgen van het reglementair kader voor een beter werkklimaat, moeten we ook de laattijdige invoering zien van de decretaal verplichte klokkenluidersregeling. Zie ook Agendapunt Klokkenluider

Bij ons weten werd die niet gecommuniceerd aan het personeel, werd de verplichte aanpassing van de website niet doorgevoerd en vrezen we dat er tot op heden nog geen registraties van meldingen zijn kunnen gebeuren aan de algemeen directeur, die als hoofd van het personeel optreedt als meldingskanaal.

Daarom de volgende vragen voor de gemeenteraad van 29 juni 2023:

  1. Hoeveel meldingen werden er gedaan in 2022, in vergelijking met die ene melding van 2021, op basis van bijlage 9 van het arbeidsreglement (Preventie van psychosociale risico’s op het werk, met inbegrip van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk)?
  2. Waarom worden de arbeidsreglementen niet regelmatiger bijgewerkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *