We beginnen met het hoofdpunt van de agenda: de 4e aanpassing van het meerjarenplan

Geen voorafgaande toelichting

Het is een goede gewoonte van het stadSZteam om budgettaire aanpassingen kritisch te bekijken.

Na de toelichting van de schepen vroeg Pieter Boudry het woord om te vragen waarom er deze keer geen apart toelichtingsmoment was voorzien, zoals nog gebeurde in het verleden. De huidige zitting is daardoor te veel belast. De poging tot uitleg van de schepen luidde: ‘we kunnen vergaderen tot morgenvroeg en jullie mogen alles vragen’.

Veertien maanden in een jaar leveren meer belastingeninkomsten op

De budgettaire post aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (APB) wekte wel wat verbazing. Het jaar 2023 blijkt voor die inkomsten niet uit 12 maar uit 14 maanden (!) te bestaan. We konden vermoeden dat de ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting mee zouden stijgen met de inflatie maar dat er een fiscale toverstok aan te pas ging komen? Laat die meevaller maar komen, zo rond de kerst, zouden we zeggen.

Bijkomende lening van 10 miljoen EUR ‘om alles te doen kloppen’

Voor onze inwoners nog meegeven dat de stad de komende jaren 10 miljoen EUR bij gaat lenen. Waarom, zult u misschien samen met ons denken? Blijkbaar ‘om alles te doen kloppen’ wegens opgelegd door de hogere overheid. Volgens de schepen is die 10 miljoen niet langer gekoppeld aan bepaalde projecten. Vroeger hadden mensen de gewoonte om minder uit te geven zodat ze niet moesten gaan lenen. De stad heeft daar blijkbaar een andere kijk op.

Als gemeentes dergelijke sommen moeten lenen om gewoon aan de norm te voldoen, dan lopen zaken niet zoals ze moeten lopen, denken wij dan. Ook de burgemeester is zich daarvan bewust en ziet niet graag dergelijke miljoenenramingen verschijnen in de tabellen, zo zei hij. Hij vreest voor misbruik.

Financiële schulden van stad Scherpenheuvel-Zichem volgens het eerste meerjarenplan opgesteld in 2019 en volgens de vierde aanpassing van dit meerjarenplan nu voorgesteld eind 2023. Vanaf 2024 nemen de schulden weer toe volgens dit laatste plan en wordt er afgeweken van het originele plan.

Wij ontdekken vermijdbare fouten in de financiële tabellen

Dan stonden er ook nog twee tamelijk flagrante fouten in de tabellen. Ons raadslid Pieter Boudry kon wijzen op een fout van 5.523.150 EUR. Niet schrikken: het ging over het financieringssaldo dat ingeschreven stond voor een bedrag van 2.761.575 EUR, terwijl het -2.761.575 EUR moest zijn. Elders in de tabellen stond een verschil van 3 miljoen EUR in de rubriek Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa, 4.545.000 EUR i.p.v. 1.545.000 EUR.

Het is wel merkwaardig dat boekhoudkundige data met een output in tabellen nog teken- en drukfouten bevatten. De financieel directeur erkende de fouten en antwoordde dat de data uit een boekhoudtoepassing komen. Maar ze moest ook toegeven dat sommige tabellen overgetikt (!) werden. Sta ons toe om dit in een digitaal tijdperk eigenaardig te vinden. Ze zegde toe om de fouten te corrigeren.

Uitgaven uitstellen en huren zonder te gebruiken

Pieter Boudry zag ook dat een pak uitgaven waren verschoven naar 2024 (een quasi verdubbeling) wat meer druk legt op het personeel (gelinkt aan het dossier psychisch welzijn). De burgemeester verklaarde dat een deel van de druk door derden (firma’s) wordt opgevangen.

We stelden ook nog een vraag i.v.m. de huur die de stad al een jaar betaalt voor de nieuwe locatie van de stadsmagazijnen die nog niet werden gebruikt. Ook werden er nog werken uitgevoerd (een bijgebouw) op de oude site. De bevoegde schepen schreef dit toe aan vertragingen en omdat het personeel in tussentijd nog een pauzeruimte nodig had.

Pieter Boudry stemt voor het stadSZteam dus “tegen de voorgestelde aanpassing

Hij lichtte zijn tegenstem toe met enkele bijkomende argumenten:

  1. het is een uitstelbeleid naar het verkiezingsjaar 2024 en is niet realistisch uitvoerbaar
  2. Scherpenheuvel-Zichem stelt al 30 jaren niet de juiste prioriteiten. Wat we nodig hadden, was een spórtpark, géén stadspark.
  3. Om te padellen, moet je naar buurgemeentes.
  4. Om te tennissen, moet je naar buurgemeentes.
  5. Om te zwemmen, moet je naar buurgemeentes.
  6. Om te lopen op een atletiekpiste, moet je naar buurgemeentes.
  7. Om te voetballen, moet je naar buurgemeentes. Hier sluit de ene na de andere club.
  8. Zelfs om aan indoorsport te doen, komen we veel te kort.
  9. Met ongeveer evenveel inwoners als in onze buurgemeentes staan wij nérgens op het vlak van sportinfrastructuur. Nogmaals: we hadden eerder een spórtpark nodig, géén stadspark.

Scherpenheuvel-Zichem kan niet wat Diest kan met privéspelers

Na dit commentaar zei de bevoegde schepen (van de liberale Open Vld) dat we niet mogen vergelijken met bijvoorbeeld Diest omdat daar veel gedaan wordt met privéspelers. Pieter Boudry antwoordde dat de stad er juist voor moet zorgen dat dergelijke ondernemers aangetrokken worden en dat de stad hierin heeft gefaald.

De burgemeester kwam nog tussen om te repliceren dat Pieter Boudry al in verkiezingsmodus was, altijd slechte dingen zegt over de stad en ze naar beneden trekt. Het is al te gemakkelijk om kritiek te hebben als je het niet zelf doet. Denk daar maar eens over na, zo zei hij.

Onze mening daarover is dat het zeer gezond is om oppositie te voeren tegen het gevoerde beleid. Alleen zijn ze dat in Scherpenheuvel-Zichem niet gewoon. Een goede oppositie stimuleert het stadsbestuur om beter te doen (hun financiële tabellen waren nu eenmaal niet fameus) en houdt hen scherp. Pieter Boudry kan veel, maar een ganse stad naar beneden trekken, daar krijgt hij van de burgemeester toch iets teveel eer voor lijkt ons 🤨 .

Herbeluister de belangrijkste repliek van Pieter Boudry tijdens de gemeenteraad;

Dan waren er nog enkele algemene punten op de agenda van deze gemeenteraad

In Den Egger kwamen in 2023 betere artiesten (die meer kosten) en dat leverde meer op voor de stadskas

Bij de behandeling van de aanpassing aan het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf  Patrimonium (Den Egger) bleek dat goede artiesten een cent meer mogen kosten.

Niettemin moet de stad nog altijd bijspringen om Den Egger draaiende te houden. Hiervoor werd een prijssubsidiereglement goedgekeurd. Een goede investering, dat wel, want voor een kleine 118.000 EUR meer (dan vorig jaar) krijg je ook wat terug (Philippe Geubels, Johnny Logan,…), wat zich vertaalt naar minder verlies voor de stadskas.

Verder waren er nog kosten aan de goederenlift, de noodverlichting, de personenlift, het alarmsysteem en de koeling, die in de periode 2024-2026 voor 1,2 miljoen EUR verder wordt verbeterd, samen met de binnenluchtkwaliteit.

Heel wat budget- en meerjarenplanwijzigingen voor al onze kerkfabrieken werden goedgekeurd

Het gaat over de kerkfabrieken van Onze-Lieve-Vrouw Scherpenheuvel, Sint-Jozef en Antonius van Padua Schoonderbuken, Sint Pieter Testelt, Sint-Jan Baptist Averbode, Sint-Eustachius Zichem, Sint-Jozef Keiberg, Heilig Hart en Sint-Antonius van Padua Okselaar en Sint-Michiel Messelbroek.

Pieter Boudry van het stadSZteam suggereerde in dit dossier dat wanneer rekeningen van kerkfabrieken niet tijdig worden ingediend dat er dan ook best een soort stok achter de deur moet zijn. ‘Dat komt in orde, maar ze komen van ver’, zei de burgemeester.

De stad schrijft een opdracht uit voor de infrastructuur en inrichting van het nieuwe stadspark

Na de opmaak van het masterplan, de aankoop van de grond en de raming voor deze infrastructuur- en inrichtingswerken van het stadspark zitten we toch al op meer dan 1.700.000 EUR.  Dat komt overeen met een 70-tal EUR per inwoner. Middelen die ook in een publiek zwembad gestoken hadden kunnen worden?

Bij het stadspark hoort ook een skatepark

Het aanleggen van een nieuw skatepark gebeurt met een Design and build formule om de kennis en creativiteit van gespecialiseerde firma’s ten volle te kunnen benutten.

Hiervoor wordt 250.000 EUR, inclusief btw, uitgetrokken.

Dan waren er nog twee mondelinge vragen van het stadSZteam aan het stadsbestuur

1. Over waarom er dit jaar 1 gemeenteraadszitting minder was dan de 10 die worden opgelegd door de Vlaamse overheid en andere schendingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Scherpenheuvel-Zichem

2. Over een veegplan in Scherpenheuvel-Zichem voor pleinen, fiets- en voetpaden.

Maar zoals dikwijls had het stadsbestuur weer nen uitleg

1. Over waarom er dit jaar 1 gemeenteraadszitting minder was dan de 10 die worden opgelegd door de Vlaamse overheid en andere schendingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Scherpenheuvel-Zichem.

Schending van het Decreet Lokaal Bestuur, Artikel 18

Dit jaar wordt het minimaal opgelegde quotum van tien zittingen per jaar (Decreet Lokaal Bestuur, artikel 18) niet gehaald in Scherpenheuvel-Zichem, dit door de beslissing van het stadsbestuur om in december 2023 een van de twee voorziene zittingen van de raad te schrappen.

Niet alleen is dit een inbreuk op het decreet, het is ook een oversluizen van een te grote hoeveelheid te behandelen materie naar een enkele zitting. Het zuiver budgettaire luik (aanpassing van het meerjarenplan) moet volgens ons ook in een aparte zitting worden behandeld.

Drogreden

Een (te) klein aantal agendapunten kan hierbij niet als argument worden ingeroepen omdat, los van de agendapunten van het stadsbestuur, de deadlines om eventueel nog agendapunten in te dienen, de vrijdagen 8 en 15 december 2023, immers nog niet bereikt waren op het ogenblik van het schrijven van de algemeen directeur (Ma 4/12/2023 19:55u). Dit is dus een drogreden. Daarom onze vraag: wat is de échte reden van het annuleren van de voorziene gemeenteraad? En waarom respecteert u niet het decreet lokaal bestuur?

Ook twee schendingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

Op de vorige zitting waren er (opnieuw) twee punten die een inbreuk waren op de procedure zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement (zie artikel 11 van ons huishoudelijk reglement):

1. Er werden talrijke onderbrekingen toegestaan door de voorzitter, door andere gemeenteraadsleden (van de meerderheidspartijen) tijdens het stellen van de mondelinge vraag van de vraagsteller (oppositie) die plaatsvinden. Dit terwijl dit strikt is gereglementeerd in de cyclus vraag/antwoord/repliek bij een mondelinge vraag.

2. Er werd (voor de 2de keer op rij) bewust een geagendeerde mondelinge vraag niet behandeld door de burgemeester én voorzitter tijdens de gemeenteraad. Het niet behandelen noch beantwoorden van een geagendeerde mondelinge vraag, in dit geval m.b.t. het veiligheidsprobleem aan de Mannenberg, zelfs nadat gemeenteraadslid Pieter Boudry zowel de voorzitter als de burgemeester er op wees dat het huishoudelijk reglement hun dit verplicht, is een schending van het huishoudelijk reglement en het Decreet Lokaal Bestuur.

Dit is een heus precedent

Als de voorzitter of meerderheid nu al willens nillens eenzijdig kan en mag beslissen om een correct geagendeerd agendapunt toch niet te behandelen, waarom hebben we dan nog een gemeenteraad? Waarom hebben we dan nog een huishoudelijk reglement?

Er staat expliciet in het Decreet Lokaal Bestuur: Artikel 31. (01/01/2019- …) “De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.”

Er staat expliciet in het huishoudelijk reglement, artikel 11, punt 3 : “Indien zij tijdig in kennis gesteld werden van een vraag (wat in dezen het geval was), dienen de leden van het college van burgemeester en schepenen te antwoorden.”

Het beantwoorden van mijn mondelinge vraag door de burgemeester “per mail” op de dag van de zitting in plaats van mondeling ter zitting tijdens het geagendeerde punt, is en mag nooit een excuus zijn, en doet niet ter zake. Zelfs de belofte van de burgemeester zoals aangegeven tijdens de zitting van oktober dat hij de vraag ter zitting in november wél zou beantwoorden eens hij over de gegevens zou beschikken, werd niet nagekomen.

Daarom volgende vragen vanuit het stadSZteam

  • Wij vragen dat het decreet lokaal bestuur wordt gerespecteerd.
  • Wij vragen dat het huishoudelijk reglement wordt gerespecteerd.
  • Wij vragen dat álle gemeenteraadsleden worden gerespecteerd.
  • Wij vragen wat de échte reden is van het annuleren van de voorziene én verplichte gemeenteraad in 2023?
  • Wij vragen hoe u zich alsnog in regel gaat stellen m.b.t. het minimum aantal gemeenteraden in 2023 voor het einde van dit jaar?
  • Wij vragen een gepaste reactie van zowel de voorzitter, de algemeen directeur, als van de burgemeester op elk van voorgaande punten.

Antwoord van het stadsbestuur

Goed gezien, zei de voorzitter, dat we het aantal decretaal opgelegde gemeenteraden niet gaan halen. Maar het is niet de bedoeling dat we het aantal krampachtig gaan proberen halen als dat niet nodig is. Tijdens de Covid-periode was dat ook zo. En het is niet erg dat we de beide geplande gemeenteraden, waarvan 1 financiële, samenvoegen. Zo worden ook zitpenningen uitgespaard en stellen we ons niet bloot aan kritiek van gemeenteraadsleden die dat niet zouden zien zitten.

Het huishoudelijk reglement is misschien iets te strikt. Dus als een gemeenteraadslid wil tussenkomen bij een mondelinge vraag en een positieve bijdrage kan leveren aan het debat wil hij dat zeker toelaten. Misschien moeten we het reglement aanpassen.

De burgemeester heeft gezegd dat hij de vraag schriftelijk zou beantwoorden en heeft dat ook gedaan.

Dit klopt niet. De burgemeester had op de gemeenteraad van 26 oktober voorgesteld om schriftelijk te antwoorden, waarop Pieter Boudry vroeg of het antwoord ook tijdens de volgende gemeenteraad kon, waarop de burgemeester antwoordde: ‘Ja, als ik de gegevens heb, maar ik zou toch willen voorstellen om dat schriftelijk te doen.’ Hierop vroeg Pieter Boudry of het tijdens de zitting ook kon. Hierop was het antwoord van de burgemeester en de voorzitter: ja, ja, we zullen dat bekijken.

Repliek van Pieter Boudry

De rol van de oppositie is om de meerderheid te controleren. Het decreet wordt niet gerespecteerd. Overmacht is een excuus, want er was geen Covid of crisis. De afgeschafte zitting van 30 maart kon nog worden ingehaald. De 2 geplande zittingen van december 2023 werden herleid tot 1. Er werden hiervoor geen redenen opgegeven.

Een (te) klein aantal agendapunten kan hierbij niet als argument worden ingeroepen omdat de deadlines om eventueel nog agendapunten in te dienen, de vrijdagen 8 en 15 december 2023, immers nog niet bereikt waren op het ogenblik van het schrijven van de algemeen directeur.

Trouwens, hoe meer gemeenteraden, hoe meer de vragen kunnen worden gespreid.

Hij zal geen extra gemeenteraad vragen, het is aan de meerderheid om zich in regel te stellen.

Repliek van de voorzitter

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. In andere gemeenten laat men de oppositie veel minder vrij.

Herbeluister vraag en antwoord op de gemeenteraad:

2. Over een veegplan in Scherpenheuvel-Zichem voor pleinen, fiets- en voetpaden.

Vraag naar properheid

Regelmatig krijgen we de vraag van verschillende inwoners of fietspaden en voetpaden die vol met gevallen bladeren en andere smurrie liggen, kunnen schoongeveegd worden. Zeker in de herfst- en winterperiode is de noodzaak pertinent. In combinatie met regen en ijzel kan dit tot extra gladde fietspaden leiden. Vooral langs drukke wegen met veel passerende auto’s kan een uitschuiver met fiets of bromfiets fatale gevolgen hebben.

Veegplan

Heel wat gemeenten hebben een veegplan. Een veegplan is een plan dat pleinen, voetpaden en fietspaden in onze stad rein houdt en dit volgens een vast schema. Elke straat wordt bijvoorbeeld minstens één keer per jaar onderhanden genomen. Een veegbeurt omvat het verwijderen van onkruid op een ecologische manier, grondig vegen van zand om kruidgroei minder kansen te geven, opruimen van zwerfvuil, rioolkolken ledigen en bladresten verwijderen.

Dat plan zorgt ervoor dat fietspaden goed berijdbaar blijven door zwerfvuil, bladeren, steenslag en allerhande smurrie weg te halen. Omdat Scherpenheuvel-Zichem een fietsvriendelijke gemeente wil zijn, vinden we het als stadSZteam belangrijk dat er een veegplan komt.

Parkeerverbod

Sommige steden opteren zelfs om in de jaarplanning van het veegplan voor sommige straten een parkeerverbod op te leggen om het grondig reinigen mogelijk te maken. In die straten staan er bijvoorbeeld te veel wagens om veilig en vlot te kunnen werken. Bewoners van deze straten krijgen tijdig een aankondiging in de brievenbus. Deze jaarplanning kan ook beschikbaar gemaakt worden op de website van de stad. In straten met minder of geen geparkeerde wagens kunnen de veegwerken verlopen zonder parkeerverbod. 

Communicatie

Ook vernam ik dat vragen over gebroken glas op fietspaden onbeantwoord bleven. Dat dit niet altijd onmiddellijk kan worden opgelost, daar zal de inwoner van onze gemeente wel begrip voor hebben, maar dat er helemaal geen antwoord komt blijft moeilijk liggen.

Ook obstructies op voetpaden die hier heel lang blijven liggen (zie voorbeeld aan de Spordel en lagere school OLV in Scherpenheuvel) en kinderen met ouders dwingen om op de openbare weg te lopen zorgen voor veel onbegrip. Mag dit zomaar? En zeker zonder afgezet gebied noch bebording en communicatie? 

Daarom volgende vragen van het stadSZteam:

• Kan en zal er een veegplan opgesteld en gecommuniceerd worden op de website van Scherpenheuvel-Zichem zodat ervoor kan worden gezorgd dat voetpaden, pleinen en fietspaden het ganse jaar door veilig, begaanbaar en berijdbaar blijven, zodat onze stad in zijn algemeenheid properder en netter kan worden?

• Kan er aandacht worden besteed aan de communicatie, zodat vragen over problemen op fietspaden en voetpaden en problemen met de openbare netheid in het algemeen ook effectief beantwoord worden?

Antwoord van het stadsbestuur:

Er wordt volgens een planning geveegd, maar niet zoals het voorbeeld van mooimakers.

Een veegmachine kost veel en communiceren naar buiten is moeilijk omdat er zaken kunnen tussenkomen (menselijk of materieel).

De buizen die gesignaleerd werden worden zo spoedig mogelijk weggehaald.

Er kan nog meer gecommuniceerd worden.

Repliek van Pieter Boudry

De jaarplanning kan wel gecommuniceerd worden. Dan weten de inwoners wat eraan komt. Hetzelfde met het tijdig aankondigen van het parkeervrij maken van straten.

Goed dat de buizen gaan verdwijnen.

Herbeluister vraag en antwoord op de gemeenteraad:

Het volledige audioverslag van de gemeenteraadsziting van 21 december 2023 kunt u terugvinden op de website van Scherpenheuvel-Zichem via deze (LINK).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *