Parkeersituatie Sinksenfeesten Averbode

Pieter Boudry stelt onderstaande vraag op de gemeenteraad van 29 juni 2023 over de parkeersituatie op de recente Sinkensfeesten

Toelichting

De voorbije Sinksenfeesten in Averbode, die doorgingen van 27 t/m 29 mei, waren een groot succes. Op dat vlak dus een pluim voor de organisatie Ziekenzorg Animatie Averbode. Veel begankenis en dus ook veel auto’s.

Dit succes had ook een keerzijde. Overal stonden er wagens langs de kant, ook en vooral waar parkeerverbodsborden stonden. Deze foutparkeerders creëerden niet alleen gevaarlijke toestanden voor fietsers en andere weggebruikers, maar zorgden ook voor hinder voor de in- en uitritten van bewoners. Bovendien belemmert het de hulpdiensten.

Wie dus via allerlei grote aanduidingspijlen naar de parking De Vijvers werd geleid kon dus gerust zijn. Bareel omhoog, en toch wat eigenaardig: slechts rond de 3% bezetting. Bistro De Vijvers was niet open met als resultaat: niet buiten zonder langs de betaalautomaat te passeren.

Toevallig fietst onze voorzitter van de gemeenteraad Geert Janssens op 29 mei waakzaam rond en wordt aangesproken door een van onze stadSZteamleden. Die zegt dat er eigenlijk massaal beboet zou moeten worden (van 58 tot 116 euro afhankelijk van de graad van overtreding) en dat dit misschien te vermijden was als de stad het initiatief niet enkel over zou hebben gelaten aan het organiserende middenveld.

Op het moment van de aanvraag van dergelijke evenementen kan het stadsbestuur de inrichter van het evenement bijkomende maatregelen opleggen die dergelijke problemen kunnen vermijden.

Dit leidt volgens ons tot een win-winsituatie waarbij verkeerschaos en boetes worden vermeden.

Daarom deze vragen:

  1. Zal het stadsbestuur voor de Sinksenfeesten voortaan voorafgaandelijk een overeenkomst nastreven tussen stadsbestuur, politie, de organisatoren van de Sinksenfeesten en de uitbaters van de parkings van De Vijvers en de Colruyt?
  2. Kunnen de organisatoren, of een andere erkende Scherpenheuvel-Zichemse vereniging, niet zelf voor het tijdelijk beheer van voornoemde parkings zorgen?
  3. Zal het stadsbestuur mee zorgen voor een goede bewegwijzering naar de voorziene parkings en die info kenbaar maken aan potentiële bezoekers – wat tot op heden onvoldoende gebeurde – via de haar beschikbare infokanalen?
  4. Zal het stadsbestuur hierbij verkeersstewards (laten) inzetten?
  5. Zal het stadsbestuur de aanvraagmodaliteiten aanpassen voor dergelijke evenementen en bijkomende maatregelen opleggen die dergelijke problemen kunnen vermijden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *