Straatverlichting Uit

In 2015 heeft het stadsbestuur van Scherpenheuvel-Zichem beslist om de straatverlichting te doven, van 24u tot 5u. Dit was bedoeld als besparende maatregel en het draagt ook bij tot de klimaatdoelstellingen.

Vorig jaar is het uur dat de lichten uitgingen, nog een uur vervroegd vanwege de hoge energieprijzen in die winter (23u tot 5u).

Hoewel het valabele redenen zijn om de nachtverlichting te doven, heerst er bij veel mensen toch wel een gevoel van onveiligheid nu er ’s nachts geen straatverlichting meer is.

Gevaarlijk

Met de fiets door de donkere nacht met alleen je fietslicht aan op hobbelige wegen zonder deftig fietspad is helemaal niet veilig. Helaas zijn er op teveel plaatsen putten en oneffenheden die je echt niet ziet met de standaardlichten van de fiets.

Een voorbeeld van een slecht wegdek (Vossekotstraat) die gevaarlijk kan zijn voor fietsers en zelfs voetgangers als de straatlichten uit zijn

Onlangs hebben we nog iemand naar het ziekenhuis moeten brengen die ’s nachts met de fiets in het donker gevallen was door een put in de weg. Haar wacht helaas een revalidatie van vele maanden.

Resultaat van een valpartij met de fiets na middernacht vanwege een put in de weg.

Daarnaast voelen veel mensen zich ook onveilig in het donker (inbrekers kunnen makkelijker toeslaan, het gevoel aangerand te kunnen worden,…).

Dankzij Led-Verlichting gaat de straatverlichting terug aan

Om die redenen beginnen andere gemeenten (Linter, Begijnendijk, Diest, Denderleeuw) de straatlichten ’s nachts opnieuw aan te zetten. Ze zeggen dat het dankzij de invoering van LED-verlichting is dat de kostprijs minder doorweegt.

In een communicatie eind 2022 werd volgens de burgemeester de voorbije vier jaar al 45% van alle straatlampen vervangen door energiezuinige LED-lampen en de operatie zou de volgende jaren onverminderd worden verdergezet. Dit is heel positief nieuws en kan de weg vrijmaken om het licht opnieuw te laten branden.  En de zuinige LED-verlichting is dimbaar zodat er toch nog genoeg verlichting is, zodat je wel ziet waar je fietst of loopt.

Ook Vlaams minister Lydia Peeters is hier voorstander van en raadt de gemeenten aan om de lichten massaal terug aan te zetten (zie artikel in Nieuwsblad).

Daarom stelt Pieter Boudry in naam van het stadSZteam de volgende vragen aan het bestuur:

  1. Wat is de huidige stand van zaken in onze gemeente betreffende de transitie naar LED-verlichting?
  2. Sommige straten blijven ’s nachts wel verlicht, andere niet. Op welke basis wordt dit onderscheid vandaag gemaakt?
  3. Indien een bepaalde straat, wijk of buurt de behoefte heeft om de straatverlichting terug aan te zetten, bent u bereid in te gaan op deze vraag? En indien wel, hoe moeten de inwoners dit aanvragen?
  4. Gaat u in op de vraag van Vlaams minister Peeters om de straatverlichting in Scherpenheuvel-Zichem overal, de ganse nacht, terug aan te zetten?

Enkele interessante voorbeelden:

Begijnendijk: “Straatverlichting Begijnendijk wordt ’s nachts niet meer gedoofd maar gedimd

Linter: “Straatverlichting gaat vanaf 9 oktober ’s nachts opnieuw aan in Linter

Diest: “Diest laat straatverlichting ’s nachts opnieuw branden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *