Hoe verliep de gemeenteraad van 20 juni 2024?

Een uitgebreide samenvatting van de agendapunten en vragen op de gemeenteraad van 20 juni 2024 en onze visie en repliek op al deze punten.
Dankzij een goede oppositie heeft het stadSZteam getoond dat we klaar zijn om bestuursverantwoordelijkheid op te nemen. Verschillende van onze agendapunten werden, ook door de meerderheid, aanvaard en goedgekeurd.

Bij punten zoals onze vraag aan het stadsbestuur over de boskap in de wijk Stenen Molen en het uitblijven van een aanpak van sommige trage wegen hing er soms een gespannen sfeer in de raadszaal.

Met nog een voorstel voor zebrapaden op een gevaarlijk kruispunt dat het stadSZteam op de agenda bracht en nog twee bijkomende mondelinge vragen over de stand van zaken in het Route2school-project en een centrale fietsparking die in rook opging hebben we weer een steentje trachten bij te dragen aan een betere stad.

We vragen en krijgen een zebrapad op het kruispunt Tiensestraat/Vossekotstraat!

Door sterk toegenomen autoverkeer in de Tiensestraat is het moeilijk om het kruispunt met de Vossekotstraat over te steken. Bezorgde ouders laten hun kinderen omrijden om dit kruispunt te vermijden.

Daarom stelde Pieter Boudry in een aanvullend agendapunt voor om daar zebrapaden aan te leggen tegen het begin van volgend schooljaar op 2 september 2024.

Het antwoord van de schepen om in te gaan op die vraag (ook in het kader van het Route2school-project) juichen we sterk toe.

Er komt een zebrapad (voorrang) op de vluchtheuvel met daarnaast een fietsoversteek (voorrang mits afstappen). En best van al: dit gebeurt nog in augustus 2024, vóór het nieuwe schooljaar start!

Dank aan het stadsbestuur.

Herbeluister de bespreking van dit agendapunt op de gemeenteraad:

Tergende traagheid in de aanpak van trage wegen…

Dit aanvullend agendapunt werd door ons ingediend omwille van de niet-aanpak van trage wegen in onze stad zoals Buurtweg 53, Gevelshaegstraet, dat in dezen alle verbeelding tart. De eigenaars van de gronden hebben in 2018 een totaalbedrag van 5.232,70 euro betaald voor een gedeeltelijke verplaatsing van deze buurtweg. Ondanks herhaaldelijke vragen sinds september 2018 en een antwoord van de burgemeester om de toegankelijkheid te bekijken is deze weg na zes jaar nog steeds niet toegankelijk. 

Trage wegen zijn officiële wandel- en fietswegen die verschillende centra en straten met elkaar verbinden op een veilige manier. Alle officiële trage wegen staan vermeld in de Atlas der Buurtwegen. Deze wegen zouden een ongelofelijke meerwaarde kunnen bieden op vlak van wandel- en fietstoerisme. Een veilig weg van en naar school, kortom een reële meerwaarde.

Toch heeft dit stadsbestuur hierrond de afgelopen dertig jaar geen beleid, die naam waardig, gevoerd.

Tijdens de gemeenteraad gaf schepen Bergmans ootmoedig toe dat de aanpak om tot een bevredigend resultaat te komen niet de juiste was. Dat ons ingediende agendapunt terechte bekommernissen bevatte en dat er werk van zou moeten worden gemaakt. 

Niet alleen de aanpak van de laatste drie jaar was, zoals we al wisten, niet de goede, maar ook die van de laatste dertig jaar niet. Want er is, al beweert men van wel, weinig tot niets gedaan om deze wegen te onderhouden, toegankelijk te maken of in het slechtste geval af te schaffen. 

Nochtans laat een door de meerderheid opgesteld en unaniem goedgekeurd plan, in mei 2021, dit toe.

Onze vraag om sommige trage wegen prioritair aan te pakken werd weggewuifd. 

Deze meerderheid is eindelijk tot de conclusie gekomen dat zij niet in staat is om de zelf vooropgestelde deadline van 3 à 5 jaar te halen.

Wat staat er nu te gebeuren?  De verantwoordelijkheid om het dossier aan te pakken, wordt doorgeschoven naar het volgend bestuur. Want er moet, dixit de schepen, een studiebureau of landmetersbureau worden aangesteld, wat deze legislatuur niet meer mogelijk is. Hebben

ze hier al die jaren over moeten nadenken om tot dit besluit te komen? Het hele dossier wordt dus de lange baan geschoven.

Het stadSZteam zal zijn verantwoordelijkheid opnemen, mocht de kiezer ons dat mandaat geven. De schepen van ruimtelijke ordening heeft beloofd dat hij het dossier mee zal goedkeuren, indien verkozen en zelfs …. vanuit de oppositie!

Herbeluister vraag en antwoord tijdens de gemeenteraad:

Stenen Molen: kaalkappen in plaats van kappen volgens plan

In de Stenen Molen wijk werden te veel bomen gerooid. Heel erg en dus stelden we hierover een vraag.

De uitbreiding met fase 4 van de Stenen Molen wijk werd recentelijk goedgekeurd op de gemeenteraad. Er is nu ook een aannemer gestart op 5 juni, midden in het broedseizoen van de vogels, en die heeft het volledig bos gerooid in een aantal dagen.

Hierbij werd het kapplan niet gerespecteerd en werden te veel bomen gekapt. Dit ging in tegen de afspraken met het Vlaams Agentschap Natuur & Bos (ANB). Zo werd er expliciet vermeld dat hoogstammige bomen binnen de ontboste oppervlakte niet automatisch mochten worden gekapt.

Al twee jaar belooft de stad om net méér groen aan te planten in de Stenen Molen wijk en nu gebeurt het tegenovergestelde met deze boskap.

Op de huidige raadszitting heeft het stadsbestuur toegegeven dat er inderdaad fouten werden begaan en dat er inderdaad te veel bomen werden gerooid. Ze gingen spreken met de verantwoordelijken. Er is ook sprake van heraanplantingen, maar wat zijn we daarmee? Sorry is vlug gezegd. Het stadsbestuur moest die kwestie van dichtbij hebben opgevolgd. Iedereen beseft dat bomen van tientallen jaren oud niet zomaar kunnen worden vervangen. Weg is weg.

Herbeluister vraag en antwoord tijdens de gemeenteraad:

Zijn de schoolomgevingen ondertussen al veiliger?

We vroegen naar de stand van zaken in het Route2school-project

In 2022 werd de eerste fase van het route2school project uitgevoerd in deelgemeentes Testelt, Averbode, Okselaar en Zichem.

Er werd in 2023 aangekondigd om ook de andere schoolomgevingen veiliger te maken voor kinderen om naar school te gaan.

We zijn nu juni 2024, een jaar verder, en enkele maanden voor de start van het nieuwe schooljaar. Voorlopig is er nog niets gerealiseerd in de deelgemeentes Scherpenheuvel, Schoonderbuken, Keiberg en Messelbroek.

Daarom vroegen wij vanuit het stadSZteam naar een stand van zaken.

De burgemeester antwoordde dat de planning een jaar in beslag neemt en dat de uitvoering nog voor deze zomer (2024) is. Tegen het begin van het nieuwe schooljaar zou dus alles in orde moeten zijn voor alle scholen in alle deelgemeenten.

Zeer goed nieuws dus en dank aan het stadsbestuur voor het positieve antwoord.

Herbeluister vraag en antwoord tijdens de gemeenteraad:

De grote verdwijntruc: plots was de fietsparking weg

We hebben vastgesteld dat de beperkte en tevens ook enige fietsparking in het centrum van Scherpenheuvel recent verdwenen is. Deze fietsrekken bevonden zich aan de oude locatie van toeristisch centrum. De ruimte waar men een tiental fietsen kon stallen is nu vervangen door één autoparkeerplaats.

Deze fietsparking werd nochtans frequent gebruikt, door inwoners van Scherpenheuvel-Zichem en ook door vele toeristen en bezoekers van onze stad. We betreuren dan ook dat de enige fietsparking, die naam waardig, in het centrum van Scherpenheuvel verdwenen is. Nu moet iedereen weer overal zijn fiets stallen op plaatsen die daar niet echt voor voorzien zijn.

Er is ook geen nieuwe fietsparking voorzien bij het nieuwe toerisme infopunt noch ergens anders.

Er was zelfs in het begin van de legislatuur (2018) beloofd dat er een fietsparking zou komen in het centrum van Scherpenheuvel. Hier is vandaag, nu 5 jaar na datum, nog steeds helemaal niets van in huis gekomen. De reden die de schepen hiervoor gaf is dat deze te ver van het centrum gelegen zou zijn. De tweede reden was het gebrek aan sociale controle. De derde reden de te dure fietsen. De eerste vraag die bij ons dan opkomt is waarom die fietsparking dan toch beloofd wordt, als al die redenen toen ook al waren gekend. Onze conclusie: het is weer nen uitleg.

Wat de beloofde overdekte fietsparking aan de basiliek betreft had de schepen een heldere uitleg: die kwam niet uit zijn mond, maar uit die van een coalitiegenoot en toenmalig voorzitter van de gemeenteraad, die ook een van de meest geroutineerde politici van onze stad was. Er zou ook geen goedkeuring zijn geweest van onroerend erfgoed. Tja.

De ambiance zat weer goed…

Als snelle oplossing komt er nu een nieuwe fietsenstalling aan het oude infopunt (Basilieklaan) of aan café de Valk als daar een akkoord over gevonden wordt. Ook ter hoogte van het ’t Zeezotje is er een mogelijkheid, en ook aan het Cashpunt om daar wildparkeren tegen te gaan.

Herbeluister vraag en antwoord tijdens de gemeenteraad:

De rest van de relevante agendapunten op de gemeenteraad hier in een kort overzicht:

De hobbelheuvels in de Zandstraat in Averbode worden eindelijk aangepast

Niet voor de inwoners maar voor … De Lijn. Dank aan De Lijn dus om, onbedoeld, ook voor de inwoners verbetering te brengen.

Wat bleek namelijk: door de werken aan de Westelsebaan, in opdracht van AWV, moest er voor De Lijn een omleiding worden voorzien langs de reeks ‘autobodemschuurblokken voor niet-SUV’s’ en andere hobbels in de Zandstraat.

Die vluchtheuvels, met een klimpercentage van zo’n 45%, voldoen natuurlijk niet aan de voorwaarden opgelegd door De Lijn. Daarom zullen aanpassingen aan de drempels noodzakelijk zijn om de lijnbus er te kunnen laten doorrijden. De stad wil nu een duurzame oplossing en zal hierdoor een deel van de onkosten (154.165,18 euro) moeten dragen.

Eeuwigdurende erfdienstbaarheid in Testelt

De oude schoenfabriek aan de Pastoriestraat ruimt plaats voor een woonblok met 45 woongelegenheden met ondergrondse parking. Dat was al bekend. Nieuw is dat er ook een centraal pleintje komt dat openbaar wordt met een verbinding voor zwakke weggebruikers richting Testelt station. Iedereen mag daar passeren. Dat noemen ze doorwaadbaarheid en vandaar die eeuwigdurende erfdienstbaarheid.

Busvervoer buitenschoolse kinderopvang

Het busvervoer van 153 kinderen tussen de scholen en de buitenschoolse kinderopvang Baloe Averbode en Scherpenheuvel werd voor de 2 volgende jaren geraamd op 312.000 euro.

Aanleg speelterreinen

Er komen speelterreinen aan De Keyt in Messelbroek, aan het terrein KVV Scherpenheuvel Sport in Schoonderbuken en aan de buitenschoolse kinderopvang in Scherpenheuvel.

Pieter Boudry vroeg of er ook plannen waren voor een speelterrein in Testelt? Dat ging hoog op de prioriteitenlijst van het volgend bestuur staan, zo meldde de schepen.

Ontvangsten uit GAS5-boetes in Scherpenheuvel-Zichem geraamd op 370.000 euro

Pieter Boudry vroeg of er al maandcijfers beschikbaar waren van die boetes? Dat bleek, volgens de burgemeester, niet het geval.

Behaag je Tuin 2024

Het subsidiereglement voor ‘Behaag je tuin 2024 Scherpenheuvel-Zichem’ werd goedgekeurd.

Het volledige audioverslag van de gemeenteraadsziting van 20 juni 2024 kunt u terugvinden op de website van Scherpenheuvel-Zichem via deze link:

https://www.scherpenheuvel-zichem.be/gemeenteraad-20-juni-2024-zittingsverslag-audio

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *