StadSZteam stelt vragen bij promotie door stadsbestuur voor privé-bouwproject in Scherpenheuvel-Zichem
Op de gemeenteraad van 2 oktober 2025 stelt Pieter Boudry in naam van het stadSZteam een vraag hierover

Motivering
Op 4 september vond de eerste spadesteek plaats voor de residentie Vièra, een woonproject met 28 appartementen op de voormalige site van het bekende restaurant Hof van Zichem. Het project wordt gerealiseerd door een private ontwikkelaar en kreeg aandacht in onder meer Het Nieuwsblad van 8 september (zie link).
Tijdens het persmoment namen zowel burgemeester als schepen van ruimtelijke ontwikkeling deel aan de officiële start van de bouwwerken. Net dat roept vragen op. Volgens het Decreet Lokaal Bestuur mag een burgemeester of schepen wel gemeentelijke projecten in de kijker zetten – denk aan sociale woningen, scholen of duurzame infrastructuur – maar ligt het gevoeliger wanneer het gaat om puur private initiatieven.
“Leden van het stadsbestuur moeten steeds het algemeen belang dienen en zich neutraal opstellen in vergunningsprocedures,” klinkt het. “Wanneer een mandataris mee promotie voert voor een privé-ontwikkelaar, kan dat leiden tot de schijn van belangenvermenging.”
Het stadSZteam stelt zich daarom vragen bij de deelname van de burgemeester en schepen aan dit persmoment. “Waarom werd er specifiek voor dit private project promotie gevoerd door het stadsbestuur?” vraagt Pieter Boudry zich namens het stadSZteam af.
De discussie raakt aan een bredere vraag: hoe ver kan of mag een lokaal bestuur gaan in het ondersteunen van private bouwinitiatieven, zonder dat de grens tussen representatie en promotie vervaagt?
Dit is wat “decreet lokaal bestuur” aanbeveelt betreft promoten van bouwprojecten:
Een burgemeester en de schepenen mogen wel promotie voeren, maar alleen binnen bepaalde grenzen. ✅ Wat mag wel? Gemeentelijke projecten (bv. sociale woningen, scholen, infrastructuur, duurzame woonwijken) promoten: dit hoort bij de politieke en representatieve rol van een burgemeester. In algemene zin beleid toelichten (“onze gemeente investeert in betaalbare woningen” of “we werken aan meer ruimte voor bedrijven”). Deel uitmaken van officiële communicatiecampagnes van de gemeente. ⚠️ Wat is risicovol of niet toegestaan? Specifieke private bouwprojecten aanprijzen (bv. van een ontwikkelaar, aannemer of investeerder). Dit kan leiden tot belangenvermenging of de schijn van partijdigheid. Volgens het Decreet Lokaal Bestuur (Vlaanderen) en de deontologische gedragscodes moet een mandataris steeds het algemeen belang dienen. Invloed uitoefenen op vergunningsprocedures: een burgemeester moet zich neutraal opstellen bij vergunningen of bezwaren. Als hij/zij tegelijk als “promotor” optreedt, kan dit de juridische geldigheid van beslissingen in gevaar brengen. ⚖️ Concreet voorbeeld Toegestaan: een burgemeester spreekt op een persmoment over de gemeentelijke doelstelling om 200 sociale woningen te realiseren. Probleem: dezelfde burgemeester prijst een privé-ontwikkelaar aan die een woonproject bouwt (“Koop hier uw droomappartement!”). Kort samengevat Een burgemeester in Vlaanderen mag bouwprojecten promoten wanneer die passen binnen het gemeentelijk beleid of gemeentelijke projecten betreffen, maar moet zeer terughoudend zijn met het promoten van projecten van private ontwikkelaars. Dat kan namelijk in strijd zijn met de integriteitsregels en leiden tot schijn van belangenvermenging. |