16 september 2024

Gebrekkige communicatie tijdens de grote waterstoring van december 2022

GEEN WATER UIT DE KRAAN

Door een waterlek hebben verschillende woningen in verschillende gedeelten van Scherpenheuvel-Zichem dagenlang zonder water gezeten in december 2022. Bewoners stelden vast dat er geen of minder water uit de kraan kwam. Problematisch, zeker als dit tijdens de kerstdagen gebeurt, met grote familiefeesten en kookplannen die zo figuurlijk in het water zijn gevallen.

We zagen pas dagen nadat de problemen zich stelden hier en daar een berichtje op Facebook vanuit het stadsbestuur, dit nadat heel wat inwoners hun ongenoegen over de non-communicatie uitten, maar wat met die mensen die niet op sociale media zitten?

In de media konden we lezen dat de betrokken klanten nooddrinkwater konden ophalen op de volgende plaatsen: Halensebaan 88, Bekkevoort, Meenselstraat 77, Lubbeek en Heibosstraat 1, Tielt Winge. (Bron: HLN 24/12/22).

Voor de getroffen wijken in Scherpenheuvel werd er weinig of te laat gecommuniceerd. Sommige bewoners van de getroffen wijken dienden zich naar Bekkevoort te verplaatsen om zich van drinkwater te voorzien. Later dan – voor diegenen die het te weten waren gekomen – kon in de gemeentelijke magazijnen een bidon met drinkwater worden opgehaald.

Daarom stel ik voor om in de toekomst bij gelijkaardige calamiteiten sneller en beter te communiceren naar onze inwoners.

Vandaar volgende vragen:

1.         Waarom werd er geen tijdige communicatie gedaan op de gemeentelijke website? Waarom werd er pas later alleen verwezen naar de website van de Watergroep?

2.         Waarom maakte het stadsbestuur geen gebruik van BE-Alert om al zijn bewoners te informeren?

3.         Waarom werd er zoals in coronatijd geen telefonische navraag gedaan bij ouderlingen of hulpbehoevenden of ze nood hadden aan drinkwater?

4.         Waarom werd de plaatselijke brandweer niet ingeschakeld om in de getroffen wijken water te bedelen? Het gaat hier dan niet om drinkwater (dient gehomologeerd en vrij van bacteriën te zijn) maar om gebruikswater bv. om de toiletten door te spoelen.

5.         Communicatie en hulpverlening zijn belangrijk. Daarom stelde ik op de gemeenteraad van oktober 2022 voor om een meldpunt ‘Senioren In Nood’ op te richten in Scherpenheuvel-Zichem. Het ging worden onderzocht… benieuwd hoe het daarmee staat? Ook dit watertekortprobleem kadert hierin, een meldpunt om noodsituaties van onveiligheid, vereenzaming of isolement te melden zodat tijdige hulp geboden kan worden. Daarom doe ik bij deze opnieuw een oproep om een meldpunt ‘Senioren In Nood’ op te richten in Scherpenheuvel-Zichem en in de toekomst bij calamiteiten zoals deze beter te communiceren naar onze bevolking.

Pieter Boudry – Gemeenteraadslid Scherpenheuvel-Zichem
GSM : 0479/924126
Pieter.boudry@stadSZteam.be   www.stadSZteam.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *