Het stadSZteam stelt een vraag over het tekort aan laadpalen
Personenwagens
Een op drie gemeenten heeft een laadpalenspurt nodig. In bijna een op drie gemeenten in Vlaanderen is minder dan een kwart van de publieke laadinfrastructuur, nodig in 2025, al geïnstalleerd. Dat leert dataonderzoek van De Tijd naar de huidige en gewenste laadpaalinfrastructuur.
Omdat niet elke laadpaal even snel laadt of even vaak beschikbaar is, wordt de waarde ervan uitgedrukt in laadequivalenten, kortweg CPE’s. Alle publieke laadpunten samen zijn goed voor ruim 11.000 CPE’s. Met de semipublieke varianten erbij, komt Vlaanderen vandaag aan meer dan 17.800 laadequivalenten.
Voor elke stad en gemeente werd ook de lokale behoefte ingeschat: het wenselijk aantal (semi)publieke laadpunten tegen 2025, zeg maar. Daarvoor werd onder meer rekening gehouden met het inwonersaantal, het aantal vrijstaande woningen, het inkomen en het autobezit. Voor Scherpenheuvel-Zichem is de inschatting tussen de 21 als absoluut minimum en 100 als maximum.
Meer dan 50% van de te installeren laadpalen volgens de ingeschatte behoefte in Scherpenheuvel-Zichem moet nog gebeuren… er is dus nog héél wat werk aan de winkel.
Volgens volgende Bron (Bron: https://multimedia.tijd.be/laadpalen/ (DOOR OLAF VERHAEGHE, THOMAS SEGERS, THOMAS ROELENS EN RAPHAEL COCKX 14 JANUARI 2023) zijn er in Scherpenheuvel-Zichem vandaag 15 laadequivalenten geïnstalleerd.
De behoefte in 2025 wordt ingeschat op 39.
Dit wil zeggen dat er nog 24 laadequivalenten moeten worden geïnstalleerd tegen 2025.
LEKP-Rapport
Volgens het LEKP-Rapport zijn er nu 18 laadpunten geïnstalleerd in Scherpenheuvel-Zichem.
Volgens het LEKP 1.0 moeten er 230 laadpunten worden geïnstalleerd tegen het jaar 2030
- Dat is 12.78 zoveel keer als wat we vandaag hebben staan, en dit binnen de volgende 8 jaar.
Volgens het LEKP 2.0 moeten er 345 laadpunten worden geïnstalleerd tegen het jaar 2030.
- Dat is 19.17 zoveel keer als wat we vandaag hebben staan, en dit binnen de volgende 8 jaar.
Vrachtwagens
Vlaanderen maakt ook 5 miljoen euro vrij voor de aanleg van zware laadpalen voor vrachtverkeer. Na lang twijfelen tussen elektriciteit en waterstof maken vrachtwagenbouwers massaal de omslag naar e-trucks. De laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens is veel duurder dan die voor personenauto’s en daardoor een grote horde voor veel transportbedrijven.
Terwijl bij personenauto’s alleen nog (semi-)publieke laadpalen in aanmerking komen voor subsidies, zijn ze voor vrachtwagens ook te krijgen voor bedrijven die de laadpalen alleen voor eigen gebruik willen installeren. Ook bussen en bestelwagens die stadscentra beleveren, komen in aanmerking voor de subsidie.
Laadpaal op maximum 250 meter van uw voordeur
Wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden, kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Die werd vroeger dan geplaatst in een straal van een halve kilometer rond de woning, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft dit verkleind tot 250 meter.
Veel burgers hebben niet de luxe van een eigen private garage of oprit en moeten op het publieke domein parkeren en moeten vaak ver rijden om zijn of haar auto bij een publiek laadpunt op te laden.
Als er nog geen laadpaal in de buurt is , moet de stad een publiek laadpunt voorzien in een straal van 250 meter. Dit werd goedgekeurd door de Vlaamse regering in december 2021.
Meer info op: https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen#voorwaarden
Daarom mijn vragen:
- Hoeveel laadpalen zijn er vandaag 2 maart 2023 in Scherpenheuvel-Zichem?
- Hoeveel laadpunten zijn er vandaag 2 maart 2023 in Scherpenheuvel-Zichem?
- Hoeveel laadpalen zullen worden gerealiseerd in 2023, op welke locatie, tegen wanneer, en met welke specificatie (Normale, Snelle of Ultra snelle lader & Publiek of Semi-Publiek)
- Hoeveel laadpalen zullen worden gerealiseerd in 2024, op welke locatie, tegen wanneer, en met welke specificatie (Normale, Snelle of Ultra snelle lader & Publiek of Semi-Publiek)
- Hoeveel laadpalen zullen worden gerealiseerd in 2025, op welke locatie, tegen wanneer, en met welke specificatie (Normale, Snelle of Ultra snelle lader & Publiek of Semi-Publiek)
- Hoeveel laadpalen zullen worden gerealiseerd tegen 2030, op welke locatie, tegen wanneer, en met welke specificatie (Normale, Snelle of Ultra snelle lader & Publiek of Semi-Publiek)
- Hoeveel elektrische wagens telt Scherpenheuvel-Zichem?
- Hoeveel aanvragen werden al gedaan tot nu toe voor het plaatsen van een laadpaal binnen de 250 meter ?
- Hoeveel van deze aanvragen werden goedgekeurd? Hoeveel werden afgekeurd? Wat waren de motivaties om een laadpaal af te keuren?
- Hoeveel aanvragen voor laadpalen voor persoonlijke wagens heeft Scherpenheuvel-Zichem binnengekregen, en kunnen we aan deze vraag voldoen?
- Hoeveel aanvragen voor laadpalen voor vrachtwagens heeft Scherpenheuvel-Zichem binnengekregen, en kunnen we aan deze vraag voldoen?
- Hoeveel subsidie-aanvragen voor laadpalen, voor persoonlijke wagens, vrachtwagens, bussen en bestelwagens heeft Scherpenheuvel-Zichem zelf ingediend?
- Gelieve de lokale behoefteanalyse die gemaakt werd voor Scherpenheuvel-Zichem te delen met alle gemeenteraadsleden.
- Gelieve ook het ‘Ruimtelijk Laadplan’ voor Scherpenheuvel-Zichem te delen met alle gemeenteraadsleden.
- Waarom staat er vanuit Scherpenheuvel-Zichem geen enkele toelichting bij het LEKP 2.0 rapport? Waarom werd er door de stad Scherpenheuvel-Zichem geen enkele toelichting verschaft?
- Welke campagnes werden reeds gelanceerd binnen welke media om de inwoners van Scherpenheuvel-Zichem op de hoogte te brengen dat ze deze aanvraag kunnen indienen?
- Welke informatiebronnen voor onze inwoners werden reeds gelanceerd en opgezet om onze inwoners te informeren waar en wanneer ze (semi-)publieke laadpaal locaties (gaan) kunnen vinden (Website, App, StadsInfo, Sociale Media)?
Pieter Boudry – Gemeenteraadslid Scherpenheuvel-Zichem GSM : 0479/924126 Pieter.boudry@stadSZteam.be www.stadSZteam.be |
1 thought on “Het stadSZteam stelt een vraag over het tekort aan laadpalen”